OVB pomáhá zvyšování finanční gramotnosti

|

Potvrdilo tak potřebu vzdělávání i těch nejmladších žáků v oblasti finančnictví. Společnost OVB Allfinanz začala z vlastní iniciativy s podobným projektem již před třemi lety a setkala se s velkým zájmem (nejen na českých školách). Nakonec ale nezůstalo jen u základních škol – finanční vzdělávání se ukázalo jako nezbytná součást identity OVB a jejího působení v České republice a rozšířilo se také na střední a vysoké školy. Cílem projektu je nabídnout talentovaným studentům propojení jejich studia s praxí.

Základní školy jako základní stavební prvek

V době doznívající první vlny celosvětové hospodářské krize se OVB rozhodla podpořit finanční vzdělávání české veřejnosti speciálním projektem zaměřeným na žáky základních škol. Ukázalo se totiž, že právě špatná znalost základních ekonomických pojmů a finanční negramotnost stály ve svém počátku za podstatou mnoha problémů, jež skončily ekonomickou recesí. Například na konci roku 2010 zveřejnila Česká národní banka průzkum, který vyvolal doslova zděšení nejen mezi odborníky, ale také mezi politiky a laickou veřejností. Podle něj byly totiž znalosti Čechů v oblasti financí a finančních služeb ještě horší, než se dlouho předpokládalo. Většina z nás sice věděla, kolik má právě na účtu, mnohem hůře jsme si ale dokázali poradit, jak s penězi správně naložit. Projekt Moje Familie byl jako pilotní zahájen v roce 2010 v Liberci. Předpokládalo se tehdy, že postupně bude pronikat na základní školy v celé České republice. Zájem ale předčil očekávání - mimo jiné také díky pozornosti médií se stal celý projekt záhy na školách vyhledávaným nástrojem. A po úspěších v České republice se dostavil také zájem ze zahraničí - český model převzali kolegové na Slovensku a zájem projevili na Ukrajině. Postupně docházelo k jeho vylepšování především díky zpětné vazbě přímo ze škol, zapojena do něj byla také stejnojmenná počítačová interaktivní hra, jež zábavnou formou „škola hrou" pomáhá dětem vysvětlit základní ekonomické pojmy a fungování rodinného rozpočtu. Projekt navíc zaujal také na středních školách, včetně gymnázií, a tak se nakonec rozšířil také tímto směrem. Projektem Moje Familie se nám podařilo reagovat na aktuální potřebu lidí v České republice. Mnoho rodičů si uvědomovalo, že s penězi je třeba umět pracovat a že i rodinný rozpočet je nutné brát vážně. Proto projekt finančního vzdělávání zapadl do kontextu doby a získal si pozornost, která byla základem jeho úspěchu. K úspěchu navíc přispěla také unikátnost projektu, která školám umožňuje vybrat si formát, ve kterém se k němu připojí. Mohou tak získat třeba jen materiály, které jim pomohou při výuce, mohou se připojit k on-line aplikacím nebo si mohou objednat odborné lektory, kteří jim připraví výuku doslova na klíč. Právě tato volnost při výběru a možnost doplňování jednotlivých prvků projektu se ukázaly pro úspěch jako klíčové - byly školy, kde si učitelé chtěli předmět vyučovat sami, ale připravené materiály a hra byly něco, co jim do té doby chybělo. Jinde naopak rádi využili možnost setkání s odborným lektorem, který se oblasti finančnictví věnuje i v praxi - ostatně otázky žáků směrem k lektorům z řad OVB byly často překvapivě odborné.

A jak vlastně projekt hodnotí ti, kterých se týká, tedy žáci základních škol? „Bylo to skvělý. Nejvíce mě bavila hra. Nic bych neměnila," říká jedna ze zúčastněných žákyň základní školy Plesná. „Nebylo to snadné, ale zábavné," dodává jiná žákyně. A podobně jej hodnotí také učitelé - ti by naopak rádi, kdyby na něj bylo více času a kdyby se finanční gramotnosti mohli věnovat déle. Jak to vypadá, díky změnám v učebních plánech bude nyní prostoru více. „Podle reakcí žáků můžeme soudit, že se jim tento projekt týkající se finanční gramotnosti líbil. Na setkání se těšili a v hodinách spolupracovali. Dozvěděli se mnoho zajímavých informací, které jistě upotřebí ve svém budoucím životě. Obzvláště je pak zaujala závěrečná počítačová hra, při které mohli zúročit znalosti získané v předchozích hodinách. Žáky mrzelo, že v příštím roce se podobného projektu již nebudou moci zúčastnit. Vzhledem k dobrým zkušenostem bychom i v příštích letech další spolupráci na podobných projektech týkajících se finanční gramotnosti přivítali," shrnula hodnocení také za ostatní kolegy učitelka z jedné ze zúčastněných škol.

Z pohledu OVB měl projekt ještě další přidanou hodnotu, respektive rozměr, který navenek nebyl příliš vidět - znamenal totiž aktivní zapojení spolupracovníků společnosti napříč republikou. Jak se ukázalo, podpořit dobrou věc se rozhodlo dost finančních poradců na různých úrovních a dosud se tak vždy podařilo pokrýt poptávku po realizaci projektu. „Je příjemné vědět, že když OVB přijde s projektem, který nepřináší žádný zisk, ale má rozměr společenské odpovědnosti ke komunitě, ve které žijeme a pracujeme, najde se dostatek spolupracovníků, kteří takový projekt vezmou za svůj a pomohou nám jej zrealizovat," říká Roman Daneš, člen představenstva OVB Allfinanz, a.s.

Moje Familie jako součást základního finančního vzdělávání

Moje Familie se již na českém trhu domestikovala a stala se součástí základní nabídky vzdělávacích kurzů pro české školy. Není to ale projekt uzavřený, který by se nevyvíjel. OVB stále sbírá zpětnou vazbu od jednotlivých škol a také spolupracuje s odborníky na vzdělávání, aby celý projekt procházel i nadále přirozeným vývojem. Dosud se k němu přihlásilo více než sto základních škol a aktivně se do něj zapojilo téměř 12 000 žáků napříč Českou republikou.

Projekt podpory finančního vzdělávání žáků na základních školách navíc nyní prochází dalším specifickým vývojem - nově by se měl zaměřit na děti, které žijí s handicapem - ať se již jedná o zrakově, či sluchově postižené. Pro ně je seznámení se s okolním světem často výrazně komplikovanější, a proto se musí celý projekt uzpůsobit jejich potřebám a možnostem. „Věříme, že se nám podaří pomoci i žákům, kteří mají život o něco těžší než ti, kteří žijí bez znevýhodnění. I zrakově či sluchově postižené děti by měly získat základní poznatky o světě peněz, a jak s nimi nakládat. I na ně bude v životě číhat mnoho nástrah a na ty bychom je měli připravit," říká Roman Daneš.

Význam projektu Moje Familie ukázal také průzkum, který byl realizován počátkem minulého roku. Ten sice zjistil, že se finanční gramotnost obyvatel České republiky zlepšuje, mladí ale stále pokulhávají. Podle tohoto průzkumu má mladá generace velmi chabé znalosti finančního trhu a její orientace ve finančních pojmech, produktech a službách je dokonce o 27 procent horší než znalosti jejích rodičů. Je to sice lepší výsledek, než jakého mladí lidé dosahovali před několika lety, nicméně pořád je zde velký prostor pro zlepšování.

Velký úspěch - střední školy chtějí projekt Moje Familie také

Bez zajímavosti není ani fakt, že o projekt finančního vzdělávání, jak jej představila OVB, projevily zájem také střední školy, včetně gymnázií, napříč Českou republikou. To je ostatně důkaz, jak je tato oblast dosud poddimenzována a jaké mezery zde lze najít. Naopak dobrou zprávou je, že sami vyučující a vedení škol si uvědomují, že kromě teoretické výuky musí žáky a studenty vychovávat také pro reálný život, ve kterém jim „pouhé vzorečky" často nepomohou. OVB ale svým projektem finanční gramotnosti pomohla již na téměř třicítce středních škol a gymnázií.

OVB se proto v následujícím období soustředí také na střední školy v České republice s nabídkou vzdělávacího programu. Vhodně se tak doplňuje podpora základních škol a vysokých škol a finanční gramotnost v barvách OVB. „Jsme rádi, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přistoupilo na podporu finančního vzdělávání na základních školách oficiální formou a že dalo školám možnost reagovat na aktuální potřeby a výzvy, se kterými se žáci dříve či později v reálném životě setkají. Těší nás, že jsme ukázali cestu, kterou je možné se ubírat. Jsme i nadále připraveni základním i středním školám ve výuce finanční gramotnosti pomáhat, a to jak pasivní formou v podobě podkladů, tak také aktivní formou, tedy účastí naší lektorky. A samozřejmě naší interaktivní hrou Moje Familie, která je jakýmsi zlatým hřebem celého projektu," dodává Ing. Eva Poláchová, ředitelka Akademie vzdělávání a Analytického centra OVB.

UKÁZKY Z PÍSEMNÝCH REAKCÍ ŽÁKŮ

  • „Projekt byl dobrý, hra mě velice bavila, mohli jsme si zkusit, jak se postarat o domácnost. Nebylo to snadné, ale zábavné."
  • „Projekt byl zajímavý, naučný, vzali jsme si z toho ponaučení, osobně se mi líbil. Co bych vytkl, je to, že na závěrečnou hru bylo málo času."
  • „Vhodný pro ZŠ, ale byl krátký. Velice poučný a v životě se to hodí. Chtělo by to vylepšit hru na počítači, je v tom chaos, a než se rozkoukám, tak je konec, lépe to promyslet."
  • „Projekt se mi velice líbil. Neměnila bych nic, ale více bych zapojila do projektu žáky."
  • „Projekt se mi celkem líbil. Informace mě celkem zajímaly. Moc jsem se při tom projektu nenudil, byla i zábava."
  • „Byl dobrý. Nejvíce se mi líbila ta hra. Ale trochu bych to zkrátila, bylo to dobrý."

Vysoké školy - potenciál dalšího rozvoje

Kromě podpory finanční gramotnosti při výuce na základních a středních školách vstoupila společnost OVB v uplynulých letech také na půdu vysokých škol. Uzavřela strategické partnerství s Vysokou školou finanční a správní - tedy se školou, jejímž základem je vzdělávání studentů v oblasti financí. Spolupráce jako taková je velmi široká a umožňuje nejen aktivní zapojení studentů do praxe a podporu jejich vzdělávání, ale naopak také zapojení finančních poradců OVB do studia na této vysoké škole.

Spolupráce OVB a VŠFS stojí na čtyřech základních pilířích. Prvním z nich je vzdělávání finančních poradců naší společnosti. „VŠFS je akreditovaný orgán, který může vzdělávat finanční poradce na základě odborného cyklu. To je něco, co nás velmi zajímá, protože v centru našeho dění jsou finanční poradci, u nichž dbáme právě na vzdělávání a s ním ruku v ruce jdoucí přidanou hodnotu pro klienty," vysvětluje Eva Poláchová. Vysoká škola finanční a správní tak připravila speciální vzdělávací projekt, který odpovídá standardům vzdělávání pro finanční poradce. Zahrnuje jednak obecné dovednosti a znalosti finančního trhu, jednak znalosti čistě oborové. Specialitou na tomto systému vzdělávání je to, že Vysoká škola finanční a správní akreditovala svůj systém vzdělávání na Ministerstvu školství jako rekvalifikační kurz, což je skvělá příležitost a v této chvíli i tržní výhoda. Absolvent tohoto dvousemestrálního studia má navíc možnost započítat si je v rámci řádného budoucího studia na Vysoké škole finanční a správní. Vzdělávací program, který se nazývá Finanční univerzita OVB, je tedy akreditovaný kurz na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Cílem této spolupráce je na jedné straně podpořit zájem studentů o specifické studium, na straně druhé odborné práce, které mohou posouvat kupředu nejen společnost OVB a její spolupracovníky, ale také finanční trh obecně.

Job Days jsou další oblastí spolupráce OVB a VŠFS. OVB se aktivně zapojuje do kariérních dnů, které jsou v rámci školy realizovány, a svým představením či nabídkou konkrétní formy spolupráce umožňuje studentům soustředit svůj další vývoj směrem k finančnímu poradenství. Kromě toho na škole působí také Job Points, tedy konzultační místa, kam se mohou studenti přijít informovat o svém možném budoucím uplatnění. Spolupráce s VŠFS se ale také soustředí na pořádání odborných seminářů a konferencí, na kterých dochází k diskuzi k aktuálním tématům a hledají se odpovědi na problémy v oblasti financí. Diskutovaly se tak již například některé vládní návrhy, ale také aktuální vývoj světové či české ekonomiky a jejich zásadní problémy. Podobné aktivity přitom nelze považovat za ryze akademické a bez praktického dopadu - mnoho informací a podnětů, které na podobných akcích zazní, je následně aktivně využíváno například v rámci činnosti Analytického centra společnosti OVB a zprostředkovaně se tak dostane také ke klientům OVB. V neposlední řadě je spolupráce zaměřena také marketingově.

Kromě spolupráce s VŠFS se OVB zapojila také do největší soutěže na světě v oblasti simulace strategie řízení společnosti Global Management Challenge. Počítačový program simuluje vnitrofiremní procesy a jejich rozvoj na základě rozhodnutí soutěžních týmů v oblasti marketingu, prodeje, financí, včetně úvěrové a investiční činnosti, logistických procesů a personálního řízení. Studentské týmy řídí modelovou obchodní společnost s cílem dosáhnout co nejlepšího tržního postavení na základě dosaženého zisku, a tedy i co nejvyšší ceny akcie. Toto kritérium určí vítězný tým soutěže. V tomto projektu je studentům umožněno ověřit si své znalosti a manažerské schopnosti v oblasti prodeje, marketingu, financí, logistiky, výroby a lidských zdrojů v podmínkách trhu velmi blízkých reálnému prostředí. Studenti si tak mohou vyzkoušet pozici manažera ve firmě a řídit její veškeré aktivity. Těsná provázanost firemního a studentského prostředí formou patronátu firem nad přidělenými týmy umožňuje nositelům teorie získat cenné zkušenosti z praktického firemního života. Přidělení studentských týmů pod firemní patronát umožňuje jejich monitorování po celou dobu soutěže, lepší poznání studentů i po znalostní a osobnostní stránce v neformálních situacích.

Na studenty vysokých škol pak míří také další projekt, jehož spolunositelem OVB Allfinanz je a který aktivně podporuje. Smyslem a cílem programu, který je realizován v rámci klientského ratingu OVB Vstřícná banka, je naučit studenty samostatně přemýšlet a hodnotit výhodnost či nevýhodnost produktů, služeb či nových opatření a kroků bank. V reálném světě reálných informací tak studenti posuzují každé čtvrtletí přístup a opatření bank vůči klientům. Mohou přitom sledovat nejen samotné parametry produktů, ale také jejich prezentaci, marketing a reklamu. Stejně tak mohou studenti sledovat image bank, charitativní a kulturní aktivity apod. Banky mohou díky projektu získat zpětnou vazbu o tom, jak na ně a jejich aktivity současní studenti nahlížejí. Z hlediska bank se totiž jedná o velmi důležitou cílovou skupinu budoucích klientů, kteří v brzké době naplno vstoupí do svého produktivního života. Studenti absolvováním vzdělávacího programu získávají kritický, ale i odborný pohled na opatření bank vůči klientům a získávají schopnost opatření, službu či produkt posoudit a případně porovnat s produkty jiných bank. Vzniká tak skupina velmi uvědomělých a prakticky myslících lidí, kteří budou banky a jejich kroky posuzovat nejenom z pohledu reklamy či prvního dojmu, ale dokážou se podívat pod povrch a skutečně odborně a reálně opatření banky zhodnotit.

Podpora znevýhodněných spoluobčanů

Kromě podpory finančního vzdělávání a spolupráce se studenty vysokých škol na různých úrovních a různými způsoby se OVB soustředí také na pomoc těm, kteří také potřebují naši pomocnou ruku - tedy spoluobčanům, kteří jsou vůči většině znevýhodněni některou z forem handicapu.

Teprve nedávno byl představen projekt OVB HANDICAP FRIENDLY BANK v rámci klientského hodnocení OVB Vstřícné banky. Skupina lidí se zdravotním postižením je významnou skupinou klientů bank a také významnou společenskou skupinou a má specifické požadavky na služby a přístup bank, které se v mnohém odlišují od potřeb a požadavků většinové společnosti. Hodnocení bank z hlediska jejich přístupu a služeb pro tuto skupinu občanů v České republice dosud chybí - to byl hlavní důvod, proč OVB spolu s Patrikem Nacherem, organizátorem projektu OVB Vstřícná banka, přišla s tímto ojedinělým projektem. Od roku 2013 tak došlo k rozšíření hodnocení bank z hlediska přístupu ke klientům se zdravotním postižením.

Tohoto hodnocení se budou lidé se zdravotním postižením či jejich skupiny účastnit, bude tedy probíhat z hlediska těch občanů, kterých se skutečně týká. A zpětně jim pak toto hodnocení dává informaci o tom, kdo se k nim chová nejvstřícněji - lidově řečeno, kde budou mít při řešení svých životních událostí nejméně problémů.

Snažíme se našim handicapovaným spoluobčanům již dlouhou dobu nabízet individuální přístup, a pokud se nám tímto počinem podaří zaměřit pozornost dalších společností, především bank, tímto směrem, splní svůj účel stejně dobře, jako se daří samotné OVB Vstřícné bance kultivovat finanční trh.