Finanční vzdělávání dorazilo díky OVB na základní školy

|

Co když se vám to ale ani tak nevyhne? A co když byste měli školáky učit finanční gramotnosti? Poradíte si s tím? OVB Allfinanz, a. s., připravila projekt, na jehož konci budou třídy finančně vzdělaných žáků. Pojďme se nyní podívat pod pokličku tohoto projektu, na to, jak začal a s čím se v prvních měsících svého života potýká…

Jak už to bývá, vše se odehrálo vlastně úplně náhodou. Diskutovali jsme o aktivitách v rámci sociální odpovědnosti naší společnosti a projekt finančního vzdělávání najednou začal nabývat reálných obrysů. Původně jsme vlastně ani nevěděli, jak ho uchopit, jen jsme cítili, že bychom měli přispět k tomu, aby široká česká veřejnost věděla o financích víc než dnes. Zatímco pro starší děti a studenty některých středních škol podobné modely existují, velmi záhy jsme zjistili, že základní školy jsou ne dotčenou půdou, a ačkoli se vyskytují osnovy pro výuku základních pojmů z oblasti financí, rozsah a kvalita výuky samotné jsou značně rozdílné. A tak se zrodil projekt Finanční vzdělávání žáků základních škol. Tým, který na projektu pracoval, postupně přicházel s nápady, jak jej pojmout. Od první myšlenky přípravy podkladů pro výuku se nakonec zrodil komplexní projekt, který nejenže poskytuje školám možnost zúčastnit se jej, ale také zábavnou a netradiční formou umožňuje prozkoušet žáky, jak na tom jsou. A třeba je také oznámkovat.

První výkop v Liberci

Že se jde správnou cestou, dokázala také podpora statutárního města Liberce v čele s primátorem Jiřím Kittnerem, který odstartoval pilotní projekt právě ve městě pod Ještědem. Sám studovaný ekonom byl nápadem od počátku nadšen a pomohl při oslovení základních škol v katastru města. „Jsem rád, že se pilotní projekt finančního vzdělávání žáků základních škol v této formě představuje právě v Liberci. Jak věřím, ekonomicky a finančně vzdělaní obyvatelé města jsou jeho budoucností a je potřeba předávat jim základy tohoto vzdělání již od základní školy. Tento projekt svou interaktivitou a moderním přístupem zároveň splňuje požadavky současných žáků, a proto, jak věřím, bude úspěšný nejen na území našeho města, ale v celé České republice," řekl při této příležitosti primátor. A nepletl se. Tisková konference, která se u příležitosti představení projektu v Liberci uskutečnila, přilákala překvapivě velké množství novinářů a následující dny vyšly články nejen v regionálním tisku, ale také v novinách po celé České republice. Jasný důkaz, že se podařilo najít projekt, který svým významem přesahuje původní záměry. A hned vzápětí se ve velkém začaly ozývat školy s žádostmi o připojení k projektu. Finanční vzdělávání žáků základních škol bylo spuštěno více než úspěšně.

Hlavně být interaktivní a nenudit

A v čem je vlastně celý projekt tak unikátní? Předně v tom, že si školy mohou samy vybrat formát, ve kterém se k němu připojí. Mohou získat třeba jen materiály, které jim pomohou při výuce, mohou se připojit k on-line aplikacím nebo si mohou „objednat" odborné lektory, kteří jim připraví výuku doslova na klíč. Tak dlouhou, jak chtějí, a v takovém rozsahu, jaký potřebují. Při přípravě struktury projektu se z velké míry vycházelo z podkladů ministerstva školství a ministerstva financí, která se podobnými projekty také zabývala a jsou jakýmisi jejich odbornými garanty. Přesto jsme si stále lámali hlavy, jak nenudit, jak udělat výuku poutavou, jak do ní dostat interaktivit a hravost. Nakonec se nejlepším řešením ukázalo propojit stacionární projekt s interaktivní formou výuky prostřednictvím on-line hry. Dnes víme, že to byla sázka na jistotu. A do přípravy celého projektu, včetně internetových aplikací, se zapojili další - kreativci, programátoři a především Analytické centrum společnosti OVB Allfinanz, a. s., které se stalo garantem faktické správnosti a odbornosti. Přesně v duchu odkazu Jana Amose Komenského vznikla nakonec na podporu finančního vzdělávání také hra Moje familie. Žák v roli manažera rodiny rozhoduje o výdajích za potraviny, ošacení i za zájmy jednotlivých členů. Musí se vypořádat s řadou fixních nákladů, jako je třeba provoz domu. Hospodaří s příjmem matky a otce tak, aby udržel domácnost v chodu a faktor štěstí členů rodiny na optimální úrovni s cílem ušetřit během hry na letní dovolenou. Hra je rozdělena do šesti herních měsíců. Každý měsíc se projde jedním kolem, které trvá pět až sedm minut. Aplikace má za cíl, aby si žáci zapamatovali, že mají odpovědnost za svůj život, za svá rozhodnutí a hlavně za vlastní finanční situaci. A jak už to bývá, je právě o tuto hru největší zájem, a to nejen mezi školami a žáky, ale také u dospělých. Obracejí se na nás s tím, zda je možné zahrát si tuto hru někde alespoň nanečisto. Zřejmě se podařilo zapůsobit také na generaci dnešních rodičů, kteří si, mimo jiné také díky odeznívající krizi, nutnost orientace v oblasti financí silně uvědomují. Stále si říkáme, zda hru nerozšířit také na dospělé, neudělat různé úrovně a nezpřístupnit ji on-line také pro mimoškolní aktivity. Teprve jsme odstartovali Projekt je přesto pořád ještě na začátku. Stále se soustředíme na pilotní projekt v Liberci, který po prázdninách pokračuje, ale samozřejmě již reagujeme na zájem z ostatních regionů. Zájem projevili například z Karlových Varů, z jižní Moravy a třeba také z Ostravska. Cílem společnosti je poskytnout možnost zapojit se do projektu maximální možné šíři škol. Záleží samozřejmě také na našich možnostech. Ačkoli lektoři jsou vybíráni z našich řad, je nutné jejich proškolení, a ne každý finanční poradce může být lektorem. Přesto OVB očekává, že projekt bude na další školy na území České republiky vstupovat postupně také v celém dalším školním roce. I z tohoto důvodu byl připraven kompletní manuál pro zemská ředitelství, který sice není vyčerpávajícím návodem, který s celým projektem od jeho plánování až po realizaci pomůže sám, je ale jistě dobrým pomocníkem, který může proces implementace projektu finančního vzdělávání žáků v daném regionu ulehčit, a tím také urychlit. Kromě samotné filozofie a popisu projektu se v manuálu nacházejí také praktické ukázky a šablony, které je možné v rámci projektu finančního vzdělávání žáků použít.

Kromě toho se ale projekt rozšířil také za hranice naší republiky. Bylo to pro nás překvapení, ale o náš projekt je zájem také v zahraničí. Slovensko asi není až takovým překvapením, ale oslovili nás také naši kolegové z Ukrajiny, kteří by se chtěli k jeho realizaci přidat. Zájem nás potěšil a zcela určitě najdeme ten správný formát, jak se o celý projekt podělit a rozšířit ho.

PROJEKT FINANČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL

Náplní unikátního projektu jsou nejen přednášky, výukové podklady a materiály, následné testy, ale také internetové aplikace, které vhodnou formou doplňují a motivují posluchače.

Především jde o interaktivní hru založenou na principu oblíbených strategických simulátorů. Hráč je v roli rodinného „manažera" a řídí čtyřčlennou rodinu v jejich domečku tak, aby ekonomicky vyšla s platem a zároveň byli všichni šťastní. Cílem je uspořit během šesti měsíců na jednu ze tří dovolených.

Součástí on-line aplikací projektu je také znalostní test ve formě komiksu, který může učitelům pomoci v hodnocení toho, jak žák v projektu uspěl. Na tvorbě projektu finančního vzdělávání žáků základních škol participovali nejen praktici z řad společnosti OVB, ale i odborníci z dalších společností a pedagogičtí pracovníci.

Uvědomění si společenské odpovědnosti na trhu v České republice je pro společnost OVB Allfinanz, a. s., velmi silné, chápe ji jako jednu ze svých nejdůležitějších hodnot a také závazek chovat se v rámci podnikání odpovědně. Proto se aktivně zapojila do zvyšování finanční gramotnosti obyvatel, jejíž součástí je i projekt finančního vzdělávání žáků základních škol.