25 let zemského ředitelství Hany a Miloslava Horkých

|

Zemští ředitelé Hana a Miloslav Horký nebyli pro spolupráci s OVB osloveni, sami se aktivně o tuto možnost zajímali. Chtěli změnit nejen svůj život, ale i pověst finančních poradců v České republice. A pro svůj cíl se jim podařilo postupně získat celou rodinu.

Jaký byl váš první kontakt s OVB

Miloslav: Bydleli jsme tehdy v Horním Slavkově. Jeden náš známý nám říkal, že chodí na školení ohledně financí, ale moc nás to neoslovilo.

Hana: Měla jsem kolegu a jeho žena chodila moc hezky oblékaná a měla také vlastní nové auto, což v té době nebývalo obvyklé. Zeptala jsem se tedy, co jeho žena dělá, a nabídli mi, abych přišla na úvodní schůzku. Na další školení jsme šli již společně s manželem. Byly zrovna prázdniny, tak jsme začali naslouchat, učit se produkty a začali jsme chodit ke klientům. Na pozici R2 jsme povýšili na podzim 1997.
 

Co bylo zlomovým momentem, kdy jste si řekli, že se finančnímu poradenství začnete věnovat na plný úvazek?
 

Miloslav: Věděli jsme, že ve školství nás budoucnost nečeká. Tohle byla skvělá příležitost podnikat, navíc bez vstupních investic. Potkávali jsme zajímavé lidi. Oslovilo nás i to, že jsme na školení viděli lidi z celé republiky, a říkali jsme si, že kdyby to bylo špatné, že by sem lidi z takové dálky přece nejezdili.
 

Hana: První rok jsme pro OVB dělali při zaměstnání. Ale to, co jsme zde prožili již v prvním roce, jsme v zaměstnání nikdy nezažili. Zažili jsme pocit důležitosti, zvali nás na všechny akce, líbil se nám úplně jiný životní styl. A to nás nakoplo k tomu, abychom se OVB začali věnovat naplno. Od začátku jsme dělali maximum pro to, abychom se dostali na vyšší pozice. Manžela totiž plán kariéry velmi oslovil.
 

Miloslav: Po sametové revoluci jsme najednou byli svobodní, ale ne ekonomicky. A právě tu ekonomickou svobodu jsme dosáhli díky OVB. První rok v OVB znamenal práci při našem standardním zaměstnání, jinak to ani nešlo. Ale když jsme po roce skončili ve školství, museli jsme začít pořádně makat, protože jistotu příjmu ze zaměstnání jsme už neměli a věděli jsme, že vše musíme začít dělat opravdu naplno, jinak se nikam neposuneme. A že je to jen na nás. Práce nás od začátku velmi bavila a bylo to na nás vidět.
 

Hana: Být úspěšný v našem podnikání znamená vytvořit tým lidí, kteří chtějí to co vy. A pokud chcete někoho zaujmout, aby šel s vámi, musíte tomu sami věřit, vyzařovat pozitivní energii a být lídrem. Prostě dokázat druhé zapálit svým nadšením.
 

Mysleli jste od začátku na nejvyšší kariérní stupně nebo jste měli nižší kariérní cíle?


Hana: Motivovali nás ti úspěšní, kteří již v OVB byli. Sledovali jsme, co dělají, a chtěli jsme dělat to samé, co oni. Nám se plán kariéry líbil a chtěli jsme se dostat na vyšší pozice. S každým povýšením
jsme se sami dokázali motivovat na pozici další. 

Miloslav: Dodneška je pro mě plán kariéry nejlepší čtení. Když jsem ho vzal prvně do ruky, říkal jsem si: to je ono. Líbily se mi podmínky. Když uděláš tohle, dostaneš tohle. Když to neuděláš, nic nedostaneš. Bylo to jasné a srozumitelné. I dnes obdivuji, jak to tenkrát vymysleli. Když neuhnete z cesty, nemůžete skončit jinde než na pozici LD. To byl i od začátku můj cíl. Nechtěli jsme být GST nebo BL, chtěli jsme od začátku nejvýš.

Hana: Každý večer jsme doma seděli a o plánu kariéry si povídali, měli jsme rozkreslenou strukturu a plánovali si, kam pojedeme školit, koho podpoříme. Skutečně jsme tím žili. A pravda je, že až do pozice BL jsme neměli žádný volný čas, neměli jsme dovolenou. Ne protože jsme nemohli, ale protože jsme si to takto nastavili, naplánovali a chtěli jsme to tak.

Vzpomenete si, jaké produkty se před 25 lety sjednávaly?


Hana: Začínali jsme v roce 1997 a už v té době fungoval systém Allfinanz. Na zajištění živitele rodiny se používalo kapitálové životní pojištění a tehdy se musela platit roční platba. Dále jsme dělali penzijní připojištění a úvěry ze stavebního spoření. Tehdy se ale provize vyplácely jinak než dnes. Záviselo to na frekvenci platby, jakou měl klient nastavenou. Když později platil klient už měsíčně, chodila každý měsíc 1/12 provize. Takže jsme si spočítali, že musíme dělat 24 smluv měsíčně. V přepočtu na dnešní systém je to osobní výkon 800 BJ až do pozice BL, kterou jsme vybudovali za tři roky. Všechny naše klienty jsme zvali do firmy, protože jsme byli přesvědčeni, že to děláme správně. 

Asi na každého někdy přišla krize. Měli jste také nutkání skončit? A co vám pomohlo toto nelehké období překonat?
 

Hana: Myslíme si, že takovou krizi jsme nikdy neměli. Když přišlo období, že se nám úplně nedařilo, ještě více jsme školili, motivovali jsme sebe i spolupracovníky, abychom se z toho začarovaného kruhu dostali. A když jsme už na nějaký problém narazili, dali jsme si společně gin s tonikem a problém se nám rozpustil.
 

Miloslav: A přestali jsme používat slovo problém. Byly situace, kdy jsme museli pracovat více, jindy zase méně, ale nikdy jsme ani neuvažovali o tom, že bychom skončili nebo že jsme udělali chybu. V podnikání nastávají různé výkyvy, je to normální a musíme si s tím umět poradit.

V čem je podle vás koncept OVB tak unikátní?


Hana: Mnoho lidí se bojí podnikání, protože si nevěří. Nemají finanční prostředky na rozjezd, a hlavně nemají nápad, v čem podnikat. My jsme také nevěděli, co nás v OVB čeká, ale chtěli jsme něco dokázat. Nechtěli jsme žít jako zaměstnanci. A právě tohle nám poskytlo OVB. Dokáže bez finančních prostředků pomoci lidem přesunout se ze zaměstnání do podnikání. Ale není to zadarmo. Musíte tvrdě pracovat. Ale strukturální firma je unikátní v tom, že je pořád někdo nad vámi, kdo vám ukazuje, co máte dělat. Máte tu vzory, a když se někdo těchto vzorů drží, je to jednodušší, než když podniká v oboru, kde je na vše sám. Tady máte kolem sebe pořád tým lidí a vedoucích, kteří chtějí, aby se vám dařilo.

Miloslav: V zaměstnání se vám může stát, že už máte dosáhnout povýšení, ale nakonec vyberou někoho jiného a neuděláte s tím nic. Tady se to stát nemůže. Každý vedoucí chce, aby byli spolupracovníci úspěšní, protože když jsou, jsou úspěšní i vedoucí. Systém je daný. Když uděláš určité věci, budeš úspěšný.
 

Hana: Plán kariéry je skvělý i v tom, že je daný a nemění se. Je to pro každého obrovská jistota. 

Jak hodnotíte své dosavadní působení v OVB a jeho reálný dopad na trh finančního poradenství v ČR?


Hana: Od začátku jsme se snažili být ti, kteří budou trh finančního poradenství kultivovat, a věřili jsme, že ti, co sem nepatří, tak ty trh sám vyřadí. A za těch 25 let našeho působení se ukazuje, že to
tak opravdu je. Naším úkolem je vzdělávat naše spolupracovníky tak, aby dělali kvalitní poradenství a to se daří. Jsem ráda, že se nám naši filosofii podařilo vyvézt i na Ukrajinu.


Miloslav: Naše působení na Ukrajině ukazuje, že pokud se myšlenka OVB správně pochopí, může se aplikovat a být úspěšná kdekoliv.
 

Jaké máte další pracovní ambice a cíle?


Hana: Naším cílem je vytvořit další zemská ředitelství a v nich regionální a oblastní ředitelství. Ředitelství stojí na týmech GST a BL, takže nyní podporujeme v celém SLD rozvoj těchto nových GST a BL týmů. Máme k tomu zacílené všechny semináře a motivační akce.


 

Je něco, co byste za uplynulých 25 let udělali jinak?


Hana: Jediné, čeho s manželem litujeme, je čas. Že nejsme mladší. Začali jsme ve 40 a 46 letech. Kdyby nám bylo o 20 let méně, vytvořili bychom určitě širší přímou strukturu. Proto i našim
spolupracovníkům opakujeme: budujte širokou přímou strukturu. A snažíme se je v tom všemožně podporovat.
 

Miloslav: Jak už řekla Hanka, budovali bychom firmu ještě více do šířky. Jinak bychom neměnili nic. 

Jaké jsou 3 nejdůležitější rady pro nové spolupracovníky, aby byli v OVB úspěšní

Hana: Dát svému vedoucímu čas, aby mohl krásu a smysl našeho byznysu spolupracovníkovi ukázat. Proto musí nováček chodit na všechny akce, semináře, workshopy, poslouchat a pohybovat
se mezi úspěšnými, poslouchat a opakovat. Dále co nejdříve vyrazit ke klientům. Svým kamarádům, známým a postupně vzdálenějším známým chtít ukázat, kde pracuje, kde se vzdělává a na jaké akce jezdí. Jsem přesvědčena o tom, že akce, které jsou v OVB, jinde nenajdete. Všechny svoje klienty zvát do naší firmy. A třetí rada je: přemýšlet jako podnikatel, tedy začít vytvářet svůj tým poradců a učit se s nimi pracovat.
 

Miloslav: V prvé řadě mít jasno v tom, proč chci dělat tuto práci, co chci dosáhnout. Uvědomit si, že myšlenky, které máte dnes, určují vaši budoucnost. A aplikovat radu „neřeš to, spláchni to“. 

V čem je vaše zemské ředitelství unikátní?

Hana: Snažíme se brát celou firmu jako rodinu. I proto, že v ní podnikají dcera, syn i bratr s rodinou. Všichni si zde budují svoje ředitelství s naší společnou filozofii. Ve firmě prosazujeme příjemné rodinné pracovní prostředí. Nejen mezi rodinou, ale mezi všemi spolupracovníky. Důležité je, aby se všichni spolupracovníci u nás cítili dobře, zažívali úspěch, ke kterému jim pomáháme a aby se jim dařilo rozšiřovat jejich týmy, protože to je podmínka dlouhodobého úspěchu a růstu.

Miloslav: Nejsme rodinná firma jen proto, že v ní máme celou svoji rodinu, ale i proto, že v našem týmu je mnoho rodin. Vždy, když jsme někoho zvali, jsme zvali partnerské nebo manželské páry. Protože uspějete tehdy, když máte v rodině podporu. Karel Svoboda, který měl na Ukrajině obrovské množství spolupracovníků, o nich nikdy nemluvil jako o spolupracovnících. Vždy říkal, že to jsou jeho děti a vnoučata. A takhle to bereme i my. Že jsme všichni jako rodina.

Rodina v byznysu

Pravidelná měsíční školení a workshopy v Nesuchyni