Miroslav Řezník: Preferuji evoluci před revolucí

|

Byl pro vás přechod z velkých bank a pojišťoven do externího prodeje velkou změnou?

Především to byla změna, kterou jsem již delší dobu chtěl učinit. Strávil jsem na straně finančních institucí dlouhých sedmnáct let, a tak přechod do OVB vnímám velmi pozitivně, a hlavně mohu nyní klientům skutečně nabízet nezávislé finanční poradenství, ne pouze produkty jedné banky nebo jedné pojišťovny. Navíc jsem měl tu výhodu, že jsem se společností a lidmi v OVB několik let spolupracoval, takže jsem nešel do úplného neznáma.

Jak byste srovnal oba dva světy?

Upřímně musím říct, že ve světě bank je o něco profesionálnější „štábní kultura“ na trhu. Kategorie zprostředkovatelů finančních služeb je poněkud divočejší, jsou zde lokální společnosti, které slibují přechodné bonusy, fixní příjmy a vymýšlí si spoustu pomluv a nepravd. Někteří finanční poradci si dokonce myslí, že utečou před storny, které udělali v jedné společnosti, do další společnosti atd. Bohužel i někteří velcí hráči na trhu na jedné straně mluví o kvalitě a na druhé straně „vyhozené“ poradce přijmou, protože krátkodobá produkce je také dobrá. Někdy mi připadá, jako když se taxikáři na malém městě perou, kde budou stát. Do budoucna věřím, že profesionalita se zvětší tak, jak ji znám např. z pojistného trhu. Věřím, že i trh finančního poradenství má sílu na to, aby se pročistil, a na trhu zůstanou velcí mezinárodní hráči, kteří hrají podle zákonů, etických pravidel a chtějí být v podnikání i za dalších deset, dvacet let.

Objevil jste v OVB oblasti, které by šly vylepšit?

Takové se najdou vždy a všude, to je přirozené. Naším cílem je vrátit OVB do pozice inovátora v oblasti finančního poradenství, tahouna v trendech na trhu. Domnívám se totiž, že v minulosti OVB občas pasivně přebírala produkty od svých partnerů. Právě tuto oblast bych chtěl zaktivovat a poskytovat klientům produkty a služby s přidanou hodnotou. Jinými slovy, zajistit pro klienty a poradce OVB exkluzivní prvky, které jinde nenajdou, a z dlouhodobého hlediska bude značka OVB Allfinaz vnímána jako pečující rodinný lékař v oblasti financí a peněz, který ordinuje léky podle potřeb klienta a hledá nejlepší poměr cena/výkon . To by mělo být hlavní devizou OVB.

Vzhledem k naší velikosti je mnoho věcí, které můžeme a chceme s našimi obchodními partnery realizovat. Dalo by se říct, že jediné limity vytváří naše vlastní představivost, ochota i nadále tvrdě pracovat a schopnost diskutovat o všem, co chceme uskutečnit.

Jaké byly vaše první kroky ve funkci generálního ředitele? Co jste již realizoval a jaké změny ještě chystáte?

V mých očích je nejdůležitější kontinuita podnikání, preferuji spíše evoluci před revolucí. Protože finance jsou o vztazích a o lidech, kteří v této oblasti pracují, mé první kroky vedly k seznámení se zemskými řediteli a jejich lidmi. Začátek mé mise v OVB se nesl v duchu naslouchání, byl jsem v úzkém kontaktu s lidmi na centrále a nechtěl hned přicházet s velkými nápady.

Musíme pamatovat na to, že na trhu nejsme sami a konkurence nespí. Finanční poradenství je živý obor, a to je rozhodně dobře. Proto chci hledat motivy pro naše poradce, aby podnikali právě pod značkou OVB Allfinanz, dělali svou práci dobře, rádi a ve prospěch klientů. Je to o návratu ke kořenům a je klíčové mít pro naše finanční poradce nejlepší produkty.

Mým dalším cílem pak je zajistit bezchybný interní servis – aby byly správně spočítané provize, aby chodily včas a aby naši spolupracovníci měli úplné informace o jednotlivých produktech. Když vše bezproblémově funguje uvnitř, může to tak být i navenek.

Máte kvůli exkluzivitě v plánu jít do spojenectví s vybranou pojišťovnou či bankou, anebo chcete zachovat nezávislost OVB?

O nezávislosti se často a rádo hovoří, ale ne každý ji opravdu naplňuje. Mohu se zaručit, že OVB nikdy nebude mít vlastní investiční společnost, realitní kancelář nebo splátkovou společnost. Stejně tak se nikdy nespojíme exkluzivně s jednou penzijní společností. Pak už by totiž nešlo o nezávislé poradenství, ale o novou finanční instituci, která primárně nabízí své produkty. Důkazem naší nezávislosti budiž fakt, že máme největší počet obchodních partnerů, a to nejen na papíře, ale i v praxi.

Jak se díváte na výhledy letošního roku? Očekáváte nějaké změny na trhu či uvnitř OVB?

Jsem optimista a do budoucnosti hledím pozitivně. Nejdůležitější je, abychom všichni dělali svou práci dobře a rádi. Konfuciánské moudro i Immanuel Kant shodně praví: „Čiň druhým tak, jak chceš, aby oni činili tobě“. Ale vážněji – když se v současnosti podíváte na jednotlivé oblasti finančního poradenství, tak je velmi těžké dosáhnout výrazného růstu. Proto předpokládám spíše stabilizaci, doba dvouciferných růstů teď na nějakou dobu není aktuální. Jak jsem již zmínil, budeme se nyní soustřeďovat hlavně dovnitř společnosti. Ať už se jedná o vývoj nových produktů či důraz na servis našim lidem. Máme schválenou strategii na tři roky, která stojí na jasných pilířích. Víme, kde chceme být, co chceme zlepšit a o čem chceme více mluvit.

Je něco, co vám na tuzemském trhu finančního poradenství chybí, a co naopak přebývá?

Paradoxně mnohdy základy – pořád hodně společností pouze o nezávislém finančním poradenství mluví a reálně ho nedělají. V zahraničí není neobvyklé, že se poradenská firma klientovi postará i o daně nebo třeba uměleckou sbírku, blíží se tedy jakési formě conciérge služeb. Já v prvním kole hlasuji za návrat ke kořenům – tzn. nabízet klientům volbu jako v hypermarketu, tzn. produkty různých „finančních továren“, a mezi regály hypermarketu jsou finanční poradci, kteří klientům poradí dle jejich potřeb. To vše díky mezinárodním nezávislým finančně poradenským společnostem. Domnívám se, že trh k této situaci již pomalu směřuje. Důležité je si uvědomit, že právě my a naše konkurence máme v rukou budoucnost tohoto směřování. Záleží jen na nás, jakým stylem budeme podnikat.

V České republice mně trochu vadí, že některé společnosti začaly na poradenství nabalovat další činnosti, staví v podstatě jiný, nový byznys. Stejně tak mění kariérové plány podle potřeb majitelů, a ne poradců nebo slibují akciové programy, které se nikdy nekonají. Myslím si, že v každém podnikání je dobré držet se jádra věci a soustředit se na stabilitu a zmiňovanou kontinuitu. Upřednostňuji dělat jednu věc pořádně, ne deset věcí napůl. To pak těžko uřídíte. A hlavně dané slovo by mělo platit.

Ve světě je běžné i to, že jedna banka nabízí produkty konkurenčních bank. Co si o tom myslíte?

To vnímám jako logickou reakci na to, že klienti chtějí mít srovnání a široký výběr u finančních produktů stejně jako u spotřebního zboží. Nevím, proč to u nás tak nefunguje. Ale tím lépe pro finanční poradce, kteří tak mají větší prostor pro svoje podnikání. Musí přitom ale stavět na profesionalitě a na co nejširším portfoliu produktů od různých partnerů. Potom klient nemá mnoho důvodů řešit své finance v monoproduktové finanční továrně.

Zvládáte se při takto náročné práci věnovat také sám sobě?

Práce je samozřejmě hodně a ne vždy může člověk věnovat volný čas jen sobě nebo své rodině. Ale když mám příležitost, využiji jednou za čas víkend skutečně jen a jen pro sebe. Nechám doma všechna elektronická zařízení i pracovní myšlenky a vyrazím sám do lesa. V lese si totiž nemusím nic dokazovat a vymýšlet nové produkty, dělat business plány, motivovat zaměstnance a mnohdy si brát jejich problémy na svoje bedra. Nemusím si ani dopředu plánovat trasu, vždyť už tak plánujeme v životě dost a dost. Být sám v přírodě je to, co mě vyčistí. Stejně tak je mou vášní i sport, a když můžu, hraju tenis či golf nebo vyrazím na lyže.

Takže za workoholika byste se neoznačil?

Dříve asi ano. V Unileveru jsem pracoval na plný úvazek od třetího ročníku vysoké školy. Když jsem měl promoce, jen jsem si odběhl z práce, abych převzal diplom a chvilku si popovídal s rodiči. Dnes už bych zašel na oběd a užil si to, protože jsou chvíle, které můžete prožít jen jednou. Ale to si uvědomíte, až když jste starší.

Zmínil jste, že hrajete golf. Není to tak trochu povinná výbava?

Tak ho většinou vnímají ti, kteří ho nehrají. Jakmile ho ale jednou zkusí, ať už je důvod jakýkoliv, často mu propadnou. Já se golfu věnuji přes deset let, v poslední době ale čím dál, tím méně, protože mi vadí hráči, kteří nepochopili základní princip, kterým je fair play. Vnímám ho nejen jako sport, ale také jako výborného pomocníka pro odhalení skutečné tváře některých lidí. Když někdo hraje 7, hlásí 6 a píše 4, jak se pak asi chová v businessu nebo v osobním životě?

Co na lidech oceňujete nejvíce?

Rovné jednání, pokoru a chuť pracovat naplno. To vše mi připadá důležitější než odbornost. Naučit se dá všechno, ale k čemu vám to bude, když do práce budete chodit bez nadšení a budete hledat 10 důvodů proč to nejde?

„Jediné limity vytváří naše vlastní představivost, ochota tvrdě pracovat a schopnost diskuse.“„Upřednostňuji dělat jednu věc pořádně, ne deset věcí napůl.“

„Naším cílem je vrátit OVB do pozice SUPER STAR v oblasti finančního poradenství.“

„Hledám motivy pro naše poradce, aby dělali svou práci dobře, rádi a ve prospěch celé společnosti.“

„Mám radši hvězdy, které svítí stále, než komety, které hodně zazáří, ale pak zhasnou.“

MIROSLAV ŘEZNÍK

Miroslav Řezník se narodil v roce 1974. Absolvoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze a vystudoval obor marketing management & international business na Rochester Institute of Technology v New Yorku. Profesní zkušenosti získal během svého osmnáctiletého působení v oborech pojišťovnictví, penzijních fondů, bankovních a investičních produktů, marketingu a finančního poradenství. V roce 2005 získal titul Marketér roku. Jako odborník na marketing a prodej působil v manažerských pozicích společností Generali, Česká pojišťovna a Komerční banka. Před příchodem do OVB pracoval v Raiffeisenbank. Má jednu dceru, ve volném čase se věnuje tenisu, lyžování či golfu.